"Det er det her, forenings-Danmark kan"

image Eygen Profatulo og Kenneth
26. marts 2022 kl. 06:15
Se hele interviewet med Eygen og kenneth på vores facebook side.

Ukrainere er på vej ud i fritidslivets frirum:

'Det er det her, forenings-Danmark kan'

Det er en tilfældighed, men det er svært at overse symbolikken i, at Kjellerup IF render rundt i gule og blå spilledragter.

Et par hurtige finter i forsvaret og en iskold yderside med venstrefoden - så står der 2-1 til Eygen Profatulo og hans nye holdkammerater fra den midtjyske serie 4-klub.

Den 16-årige, ukrainske flygtning kom til Danmark fra Berdychiv for få uger siden, men han er allerede blevet en del af foreningslivet i byen, hvor klubben har budt ham velkommen med åbne arme.

- Vi blev kontaktet af en mand, der kender Eygens far. Han spurgte, om ikke han kunne spille fodbold hos os, for han kedede sig, og det sagde vi selvfølgelig ja til. Det er god omtale for byen, og vi vil gerne tage imod dem i klubben, forklarer U19-træner Kenneth Dahl Sørensen, der har valgt at prøve sin nye spiller af på et seniorhold, selv om han kun er 16 år.

• - Fodbold er fællesskab og et sted, hvor man hygger sig, uanset hvordan det går derhjemme eller på jobbet, siger U19-træner Kenneth Dahl Sørensen fra Kjellerup IF. (Foto: Julius Waag Poulsen)
  • Eygen Profatulo spillede for klubben Polissya hjemme i Ukraine. Forleden var han sammen med Kjellerup med til at vinde over Thorsø-Tungelund i serie 4. (Foto: Julius Waag Poulsen)

- Han var lidt nervøs i starten, men drengene har taget ansvar for at integrere ham, og nu smadrer han igennem. Jeg kalder ham en ukrainsk Nicklas Bendtner, for han er en stor dreng, der sparker godt til bolden, siger Kenneth Dahl Sørensen.

- Fodbold er fællesskab og et sted, hvor man hygger sig, uanset hvordan det går derhjemme eller på jobbet. Eygen har nogle svære vilkår nu og familie nede i Ukraine, der kæmper, så det her skal være et frirum for ham.

Eygen Profatulo mødte op til træning dagen efter, at han havde fået en aftale med klubben, og forleden spillede han så sin første træningskamp, hvor han foruden scoringen var med i endnu et mål i sejren over Thorsø-Tungelund IF, der endte på 5-1.

- Det var fedt! Jeg nød det. Spillerne her er søde, og det føltes godt at score et mål, konstaterede han lettere forpustet lige efter slutfløjtet.

Læs hele artiklen på dr.dk